در باره پوهنتون

معرفی مختصر موسسه تحصیلات عالی هلمند

انستیتوت تحصیلات عالی هلمند در سال 1386 به همت علما و رؤسای قبایل مورد تایید وزارت تحصیلات عالی قرار گرفت و لیسه عالی معارف در این ساختمان فعالیت های آموزشی و اداری خود را آغاز کرد که بعداً در نتیجه تلاش های آن زمان ریاست پوهنتون والی، اقوام خیرین و شخصیت های علم دوست، به موسسه تحصیلات عالی هیرمند در شرق شهر لشکرگاه منتقل شد، حدود 17 کیلومتر منطقه بی زمین است (فعلاً منطقه ناامن است) هفتصد ( 700) جریب زمین داده شد.

کار دیوار محیطی این زمین آغاز شده و فعلا کار ساخت آن به پایان رسیده است. در سال 1391 به دلیل دورافتادگی و وضعیت نامناسب امنیتی همان منطقه پوهنتون، به استناد قطعنامه شماره 52 رییس جمهور پیشین آقای حامد کرزی و شورای وزیران، 73 هفتاد و سه جریب زمین در داخل و اطراف شهر به پوهنتون هیرمند واگذار گردید که به صورت ترجیحی بر اساس فیصله هیأت وزیران مورخ 31/6/1397 و تعداد (14) اعضاء، حدود 49 جریب زمین به پوهنتون تسلیم گردید و 24 هکتار باقی مانده هنوز در انتظار تصمیم دادگاه است. تحصیلات عالی هلمند این موسسه در حال حاضر فعالیت های اداری خود را در ساختمان های آموزشی قدیمی و فعالیت های آموزشی را در منطقه جدید خود (73 جریب) انجام می دهد. مؤسسه تحصیلات عالی هیرمند که دارای 14 شعبه و 10 شعبه زیر چتر چهار پوهنځی زراعت، تعلیم و تربیه، انجنیری و دامپزشکی می باشد و 4 شعبه باقیمانده در غیاب معلمان مسلکی می باشد (فعلا معلمان کار در خارج از کشور) تحصیلات عالی مشغول است) غیر فعال است، این موسسه دارای اینترنت و برق معمولی دیزل برای کارمندان خود است. (از برق دولتی استفاده نمی کنیم چون هزینه آن از برق گازوئیل بیشتر است) این موسسه نقش سازنده ای در ارائه دانشجویان حرفه ای و واجد شرایط به دانشگاه داشته است 415 نفر هستند که به جامعه ارائه می کنیم.

باید بگوییم که فعالیت های دانشگاه در محدوده امکاناتی که در اختیار ما است ساماندهی می شود و به منظور شفافیت، کلیه مدارک مربوط به دانشجویان در یک بانک اطلاعاتی کاملاً سازمان یافته قرار داده شده است.

از سال 2013 در فرآیند تضمین کیفیت قرار گرفتیم، فاز اول را با موفقیت به پایان رساندیم و در حال حاضر در مرحله دوم هستیم.
برای اینکه فارغ التحصیلان خود را مطابق با تقاضای بازار کار آموزش دهیم، از یک برنامه درسی جدید استفاده می کنیم. رهبری انستیتوت تحصیلات عالی هلمند به منظور ارتقای کیفیت، تلاش های خستگی ناپذیری را در مدت کوتاهی به عمل آورده است تا ساختمان های استاندارد، آزمایشگاه ها و سایر امکانات لازم را برای محصلین فراهم کند.

انستیتوت تحصیلات عالی هیرمند نسبت به سایر پوهنتون های کشور مؤسسه ای جوان می باشد که کارمندان آن نیازمند افزایش ظرفیت و نیاز به تحصیلات عالی می باشند.این پوهنتون هر از چندگاهی تمامی کارمندان خود (معلمین و کادر اداری) را جهت اخذ به کشورهای مختلف می فرستد. آموزش عالی

انستیتوت تحصیلات عالی هلمند به منظور ایفای نقش فعال خود در جامعه و بهره گیری از اساتید، کارکنان اداری و محصلین و نیز اشتراک تجربیات و تجارب، با مؤسسات مختلف دانشگاهی و بخشی در داخل و خارج از کشور قرارداد همکاری امضا کرده است. یادگیری معلمان و دانش آموزان مجرب خود با سایر افراد و نهادهای جامعه.

مأموریت و چشم انداز مؤسسه تحصیلات عالی هلمند در تاریخ 13/5/1396 ( ) پروتکل موضوع در جلسه شورای اکادمیک به تصویب رسید و مأموریت و چشم انداز مذکور به اتفاق آرا از سوی ریاست بهبود کیفیت وزارت تحصیلات عالی تأیید گردید و طرف نیز تأیید و تأیید می کند. پروتکل 30/9/1396 (76)

بدیهی است که آموزش با کیفیت در تامین نیروی انسانی شایسته نقش سازنده ای دارد چرا که این نهاد رسالت و چشم انداز روشنی دارد که تلاش می کند چنین کادری را در سطح ملی در اختیار جامعه قرار دهد که منشاء شکوفایی و شکوفایی شود. از جامعه

 

ماموریت
مؤسسه تحصیلات عالی هیرمند در زمینه تحصیلات عالی خدمات ارائه می دهد تا افراد متخصص مورد نیاز جامعه و عصر کشورشان با روحیه اسلامی با حس میهن دوستی، علمی، پژوهشی و مسلکی باشند. توانایی آماده سازی 

 

چشم انداز
موسسه آموزش عالی دهلمند می خواهد یک مرکز استاندارد برای کسب آموزش عالی در سطح کشور و منطقه باشد.
این مؤسسه می‌خواهد در محیط آموزشی، پژوهشی و اداری مجهز به فناوری روز توسط اساتید مجرب، خدمات علمی و حرفه‌ای ارائه کند تا فارغ‌التحصیلان آموزش‌دیده بتوانند وضعیت کشور و جهان را در زمینه حرفه‌ای خود درک کنند، شایسته و کارآمد ارائه دهند.

هدف
آموزش پرسنل علمی و حرفه ای در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در سطح استاندارد

 

ارزش های
کیفیت بالا
مدیریت صحیح و موثر
شفافیت در کلیه امور نهاد و جلوگیری از هر نوع فساد
احترام به تمام ارزش های اسلامی و انسانی
پرهیز از هر نوع تبعیض، تعصب یا نفرت

 

اهداف
ظرفیت سازی معلمان و کارکنان
ارائه کادر علمی با کیفیت خوب به جامعه به نحوی که به ارزش های ملی و اسلامی احترام بگذارند
استفاده از روش‌های آموزشی مختلف و پیشرفته برای تربیت دانش‌آموزان به صورت استاندارد
تطبیق کلیه قوانین، مقررات و طرزالعمل های وزارت تحصیلات عالی
ارتقای کیفیت تدریس و ایجاد برنامه راهبردی برای تقویت و توسعه دانشگاه تا کل کار دانشگاه به خوبی پیش برود.
پرهیز از هرگونه تعصب
شفافیت در همه امور